Socker på höjden och på räls

När Örtofta tar över stora delar av produktionen från Arlöv, blir det plötsligt många fler färdigpaketerade, pallsatta produkter som ska kunna lagras. I Arlövs finns i dag vårt fullsortimentslager, med gott om plats för alla pallsatta sockerprodukter, men i Örtofta är utrymmet mindre. Därför lyfter vi blicken.

- Vi planerar för att bygga ett automatiserat höglager, förklarar Niklas Hanner, en av företagets ingenjörer som följt projektet sedan många år. Det skulle i så fall bli cirka 40 meter högt och rymma nästan 12 000 pallplatser. Tanken är att lagret blir helautomatiserat. Alla färdiga produkter som lastats på pall skulle då tas om hand av fyra så kallade ”pallkranar” som placerar alla pallar på rätt plats i lagret. När det är dags för leverans till kund, plockar pallkranarna likaså fram de produkter som beställts, förklarar Niklas. Upp till 120 pallar per timme ska systemet klara av att transportera in i, respektive ut ur, lagret.

Mer järnväg
Stora delar av sockret levereras på järnväg till våra kunder. Örtofta har ett eget stickspår och kommer att kunna lasta både fast och flytande socker i järnvägsvagnar inne på fabriksområdet. Dagens råsockertransporter med lastbil kan därmed ersättas av tågtransporter med flytande socker i framtiden. Därför tittar projektet på lösningar för att kunna rengöra och hantera den ökande mängden järnvägstransporter som förväntas.