Kampanjedata vecka 44

Renheten sjönk något under veckan, jämfört med vecka 43, och landade på 89,4%. Även sockerhalten sjönk, medeltalet blev 16,75 jämfört med förra veckans 16,78. Avverkningen under veckan blev 112 000 ton rena betor och fabriken går nu bättre än tidigare under kampanjen. Lägesrapport från fabriken följer, som vanligt, längre ner i texten.

Fortfarande står många betor kvar i marken och vi är nu inne i november månad. Sprid riskerna och ta upp betor till minst en leverans. Ta upp betorna vid bra förhållanden och lagra in hela och rena betor. Täck stukorna med TopTex innan det kommer nederbörd. Vi rekommenderar att det görs även om betorna ska levereras innan täckningsersättning betalas ut, detta för att torra betor förlorar mindre socker samtidigt som de är lättare att rensa.

Läs mer om de olika frostskyddsmaterialen här.

Vecka Renhet % Sockerhalt %
 44 89,4   16,75
 Från kampanjstart  90,4 16,65 

Lägesrapport från fabriken

Stabiliteten i fabriken har fortsatt och trenden har den senaste veckan varit uppåt. Vi ligger nu på en avverkning på runt 750 ton rena betor/ timme, vilket är glädjande. Trimningen i fabriken fortsätter. Optimering av processen fortsätter i och för sig alltid på en sockerfabrik då vi jobbar med organiska material som ändras och varierar under kampanjen.

Ångtorken, som är viktig både ur kostnadsaspekt men också för en högre avverkning, försökte vi starta upp i helgen. Tyvärr blev det startproblem som gjorde att den stannade och den måste nu förberedas för omstart.

I måndags morse så slogs ett kretskort ut i extraktionen, där den skurna betan urlakas på sockret. Det medförde ett stopp i början av fabriken på ett par timmar men därefter jobbade vi oss snabbt tillbaka till de nivåer där vi låg innan stoppet.

En energibalans har utförts för att se var utmaningarna med indunstningen finns, som det rapporterades om förra veckan. Vi återkommer med information när vi vet mer.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att den stabila trenden fortsatt och att avverkningen nu ligger på en betydligt högre nivå än tidigare under kampanjen.

/Olof Dahlgren, Fabrikschef

 

Ångtorken